Startsidan Kontakt Historik Nyheter Bli medlem Stadgar och styrdokument Utbildning Ungdomsprojekt Press & Media
Turlista och biljetter Charter Extra turer Musik ombord Priser och Presentkort
Herbert Valeria Loviksbåten Mineral Sanna
Fakta Destinationer Sjökortet Risön Alingsås Länkar Var är Herbert nu?
Hitta till oss Bryggplatser Vinteruppläggning Tändkulor Utombordare Välten
General Herbert Timetable How to find us
Allgemein Herbert Fahrplan Wie finden Sie uns?

M/Y Valeria

1994 fick Mjörns Ångbåtsförening, genom donationsavtal, äran att ta hand om en gammal klenod – en s.k. Kristinehamnare i ädel mahogny. Dåvarande ägaren, Tomas Lindblom, hade kommit fram till att han inte hann med att sköta båten men han ville inte heller att den skulle försvinna från sjön eftersom den, enligt vad han hört, funnits här sedan 1920-talet (troligen 1924 för att vara mera exakt).

M/Y Valeria Valeria söder om Bokö i augusti 2015 Foto: Hans Brage
Film från Tomas Lindblom som visar båten vid upptagningen 1992. Sen stannade hon på land i 20 år.
 M/Y Valeria M/Y Valeria i samband med dopet 2012 Foto: Hans Brage
Långebåten på väg in till verkstaden Foto: Dan Serneke

För den lokala ”mjörnhistoriken” och även för allmän marinhistora, är denna båt intressant då den representerar en båttyp som var vanlig under förra delen av 1900-talet. Överhuvudtaget fanns inte så många båtar i sjön då. Men de som fanns var av huvudsakligen tre typer: dels de enkla, ofta ”hemmabyggda” nyttobåtarna som användes för fiske (varav vår förening tillvaratagit ett intressant exemplar – en s.k. Äspevikare) dels de mera påkostade fritidsbåtarna som bemedlade personer kunde anskaffa och slutligen dels tidiga representanter för olika segelbåtar. Båttyperna som var byggda i trä, har till stor del försvunnit och ersatts med fritidsbåtar i plast. Några båtar som används för yrkesmässigt fiske finns inte idag

Långebåten vid Soludden på 1920-talet Foto: okänd (Lennart Dalquists samling)

Efter många års dvala i ett av våra båthus så har en renovering nu påbörjats. Här finns några bilder från den pågående renoveringen. Arbetsnamnet har varit Långebåten vilket kommer av dess lite udda långsmala form (8,2x1,3m). Förr fanns det ett par stycken liknande båtar på Mjörn som alla gick under smeknamnet Långebåtar. Det finns uppgifter om att den tidigare haft namnet "Regent".

Den gamla Pentamotorn visade sig omöjlig att få tag i reservdelar till och den är heller inte den ursprungliga motorn. Vilken motor som fanns från början vet vi inte (ev en amerikansk fyrcylindrig bensinmotor med namnet Ferro), men visst bör väl en Albinmotor passa i en kristinehamnare? Om det verkligen rör sig om en båt som är byggd i Kristinehamn vet vi inte. Bröderna Larssons båtbyggarfirma byggde flera liknande båtar men i en eldsvåda på 60-talet så förstördes allt ritningsmaterial varför det är svårt att fastställa ursprunget säkert. Våra efterforskningar fortsätter men tills vidare får vi utgå från att de muntliga uppgifterna om att det är en ”kristinehamnare” stämmer. Att Den kände båtkonstruktören CG Pettersson ritat båten ter sig också mycket sannolikt. Klart är att identiska båtar marknadsfördes på annons av firman Helmer Langborg i Stockholm redan 1917.

Exakt när vår båt är tillverkad vet vi inte i dagsläget men förste ägaren i Sjön var Gottfrid Johansson som troligen köpte den 1924 i samband med att han byggde sitt sommarställe Soludden. 1951 sålde Gottfrid Johansson båten till Artur Nilsson som på grund av sitt stora intresse för fiske kallades ”Feske-Artur”. Båten kom att användas flitigt vid fiske bl. a. med utter (fiskeredskap). Artur sålde fisk på torget i Alingsås och levererade även en del hem till kunder. Detta vid sidan av sitt ordinarie jobb som bl.a. chaufför på Volvo och betongarbetare.

1980 övertogs båten av sonen Lennart Nilsson efter faderns bortgång. Att båten vid något tillfälle blivit kortad i aktern (troligen på 50-talet) liksom att han hört att den betecknats som en ”kristinehamnare” bekräftas av Lennart Nilsson som omkring 1989 sålde den till Tomas Lindblom. Enligt uppgift så kapades tyvärr en bit av aktern för att båten skulle bli mer hanterlig i båthuset, som fanns mittemot Karamellpojkarnas tidigare fabrik i Nolhaga. På ovanstående bild har detta ingrepp ännu inte gjorts och man ser den vackert spetsade aktern.

Renoveringen av "Långebåten" närmar sig sitt slut. På jubileumsdagen den 19 maj 2012 döptes hon till Valera.

Båten ligger på sidan så att man ska kunna komma åt botten. Greger inspekterar. Foto: Lars Kullander
Invändigt, motorbädden mitt i bild. Foto: Lars Kullander
Motor under renovering Foto: Lars Kullander
Arbete med fördäcket Foto: Bert Kilander
Arbete med fördäcket Foto: Bert Kilander